WebExpo Praha 2011

Na WebExpo už jsem skoro jako doma, navštívil jsem první ročník , druhý ročník, třetí jsem vynechal kvůli pobytu v zahraničí. A letos jsem opět dorazil. Stálo to za to?

Konference letos udělala obrovský krok dopředu. Jednak pozvala více zahraničních speakerů, protože je potřeba lidem otevřít oči. Málokomu se totiž podaří vybudovat úspěšnou firmu jen na českém trhu. Zahraniční trhy jsou zajímavé a to zejména neanglicky mluvící část (která je často neprávem opomíjena). Této příležitosti dokázal dobře využít například Avast, který je v současné době nejrozšířenější antivirus na světě se 130 miliony instalací.

A jelikož se jednalo o konferenci s bohatou mezinárodní účastí, došlo i k navýšení ceny vstupného. Běžná vstupenka stála 4900Kč bez DPH (ale dala se sehnat i za 1000Kč v předprodeji v roce 2010:-).

Tlumočení

Pokud se vrátím k anglickým speakerům (viděl jsem přednášku Mobile first od Luke Wroblewski). Překvapilo mě, jak málo lidí využilo překladu do češtiny (na to jaké to vyvolalo na twitteru vášně na jejímž začátku byl jeden obyčejný tweet od pixiho ). Navíc jsem na této přednášce viděl, že z publika bylo položeno asi nejvíce dotazů. Je vidět, že česká IT scéna na tom s angličtinou není tak špatně.

Místo

Letošní prostory VŠE se nedají s předchozím areálem ČZU vůbec srovnávat. Přednáškové místnosti jsou větší a zároveň jsou propojeny vnitřním koridorem. K dispozici je velké átrium, kde konečně mohou mít partneři důstojnou prezentaci. Každoročně mezi nejvíce kritizovanou část patří jídlo. Osobně si nemohu stěžovat, oběd v menze byl standardní, drobné občerstvení mezi přednáškami bylo velmi bohaté a na rautu byly k dispozici i nějaké speciality (ikdyž do zážitkové kuchyně to má hodně daleko).

Letos byly vyřešeny i problémy s wifi, kdy jsem prakticky nenarazil na výpadky (každý má svůj vlastní login, takže lze jednoduše omezit příliš náročné uživatele). Bohužel stále zůstává problém se zásuvkami – jak může mít poměrně nová přednáškovka nedostatek zásuvek? Je to zásadní UX selhání a tak to dopadá, když něco navrhuje člověk, který to v praxi nepoužívá…

A které přednášky jsem letos navštívil?

Postupně u mě nastává posun směrem k business sféře, a tak jsem většinu času strávil v business hall.

JAK SPRÁVNĚ NASTAVIT CENU WEBOVÝCH APLIKACÍ? / Václav Lorenc

Na twitteru trefně poznamenal Tomáš Čupr (měl na starosti moderování business hall), že je to takový pitch firmy Pricewise, kterou založil Václav Lorenc. Naštěstí v druhé polovině došlo i na poměrně zajímavé informace o tom, jak stanovit správně cenu. Důležité je mít určitou konkureční výhodu, která se špatně kopíruje. Cena by měla být umístěna těsně pod psychologickou hranicí (př. 99Kč). Třetí důležitá myšlenka je prodávat to co chtějí uživatelé a řešit jejich problém (identifikovat klíčové vlastnosti). Hodnotím 70%.

BULHARSKÁ KONSTANTA VE WEBOVÉ ANALYTICE / Jan Tichý

Od Honzy už jsem viděl lepší přednášky, tato mě příliš nezaujala. Celá myšlenka byla, že Google Analytics (ale i jiné měřící nástroje) podávají zkreslené výsledky a je potřeba se na ně dívat v kontextu. Jedna konverze pro nás často neznamená pouze jednu objednávku (např pořád dokola opakovaný příklad s kontaktními čočkami), a proto zavádí tzn. bulharskou konstantu. Bohužel tu nikdo nezná a aby to nebylo tak jednoduché, každý ji má jinou a liší se v průběhu času. Hodnotím 40%.

GRAFIKA E-SHOPU JAKO SEXY A CHYTRÁ PRODAVAČKA / Jan Sotorník

Jan Sotorník pracuje jako grafik v PeckaDesign. Jeho designy mě sice moc nezaujaly, ale myšlenky byly dobré. Důležité je již do grafiky dosadit skutečné texty a fotky (jinak nelze vyladit detaily, které tvoří celkový dojem). Dále je důležité pracovat s pozorností návštěvníků – nejdůležitější je nejvýraznější. Bohužel to se snáze říká než převádí do praxe. Hodnotím 60%.

JAK DĚLAT PRODUCT MANAGEMENT A UX PŘES ATLANTIK – ZKUŠENOSTI Z GOODDATA / Hubert Palan

GoodData je firma, kterou založil známý český IT podnikatel Roman Staněk. Podniká v ERP systémech, které jsou založeny na SaaS. V tomto oboru je poměrně úspěšný, ale o tomto tato přednáška nebyla. Přednáška byla o tom, jestli lze efektivně spolupracovat na dálku (mají kanceláře v Praze a San Francisco, kde je časový rozdíl –9h). Snaží se využívat nejmodernějších technologií (videokonference, různé online nástroje), ale i tak stále kladou velký důraz na osobní setkávání zaměstnanců. Hodnotím 70%.

13 – 19 / Marek Prchal

O tom jak dělat reklamu pro cílovku ve věku 13–19 let. Základem je mít v této skupině dostatek kamarádů a chodit na jejich akce, jinak to nezvládnete. Hodnotím 70%.

AGILITA – MODERNÝ BUZZWORD PRE INOVÁCIE A PODNIKANIE. SKUTOČNÝ PRÍBEH / Michal Vallo

Zajímavý příběh jak od základů pan Vallo přebudoval vlastní firmu za využití agilních metod. Bohužel povídal strašně nudně a celý obsah se dal schrnout za 5 minut. Hodnotím 40%.

JAK PRODÁVAT VÍCE? CESTA Z BRATISLAVY AŽ KE SVĚTOVÉMU ÚSPĚCHU / Viktor Zeman

Pro mě jedna z nejzajímavějších přednášek pátečního dne. Pan Zeman si na nic nehraje, prostě dělá to co uživatelé chtějí a vydělává. Přednáška byla formou rozhovoru, který vedl Michal Berg (stojí za Barcamp Vsetín). Tato forma se mi líbila, akorát mi k přednášce chyběla prezentace, protože Post Affiliate Pro zase tak dobře neznám. Zajímavé bylo, že neumí dělat marketing, ale díky využití affiliate mají po světě stovky prodejců a propagátorů jejich platformy. Celkově prodali přes 20 000 licencí a mají roční obrat kolem $1 milionu. Hodnotím 90%.

ANTIVIRUS ZDARMA A SÍLA KOMUNITY / Miloš Korenko

Opět hodně zajímavá přednáška o společnosti Avast. V současné době je to nějvětší antivirová společnost na světě dle počtu instalací. Za svůj úspěch vděčí tomu, že těsně před krachem se rozhodla distribuovat svůj antivir zcela zdarma. Málokdo tomu věřil, že tento koncept může fungovat. Ukázalo se, že to bylo nejlepší rozhodnutí, protože v současné době mají přes 130 milionů instalací! Což je odhadem 1/4 všech počítačů na světě!!! WOW!!! Hodnotím 100%.

MOBILE FIRST / Luke Wroblewski

Přednáška v angličtině tentorkát proč je důležité nepodceňovat mobilní verzi. Týká se to především stránek, které jsou zaměřeny na světový trh. Ve světe je totiž více smartphone než osobních počítačů! Denně americký uživatel stráví na smartphone cca 56 minut. Obrovsky roste počet smartphone uživatelů zejména na rozvíjejích trzích (Afrika, Asie) a tak je skutečně na čase nepodceňovat mobilní verzi (a díky značným omezením je těžší vytvořit dobrou mobilní aplikaci než desktop web). Není tak divu, že drtivá většina startup projektů v Sillicon Valley se zaměřuje právě na mobilní aplikace, protože tento trh právě obrovsky roste. Hodnotím 90%.

PHP IN 2011 / Rasmus Lerdorf

Zajímavá přednáška o tom, že PHP rozhodně není mrtvé naopak. Je to quick & dirty jazyk a to je strašně silná zbraň. Komunita je obrovská a PHP má stále co nabídnout od nejmenších webů až po největší projekty na světě (Facebook a hip hop kompilace). Hodnotím 70%.

Přednáška je dostupná na: http://talks.php.net/…webexpo2011/

ZÁŽITKY ZE SILICON VALLEY / Vojtěch Ciml, Michal Bláha, Hubert Palan

Ze Silicon valley jsem se vrátil před 14 dny, ale byl jsem tam jen soukromě. Každopádně tato přednáška byla skvělá pro ty, kdo by tam chtěli vyrazit a nemají na to třeba peníze či kontakty. Silicon valley je především a hlavně o networkingu (což si málokdo uvědomuje, programovat totiž můžete později z domova). Michal Bláha stojí za ontheroad.to, Hubert Palan je z GoodData a Vojtěch Ciml je student ČVUT, který se s tama před pár dny vrátil z 3 měsíčního pobytu. Hodnotím 90%.

LEAN PRODUCT DEVELOPMENT: HUSTLIN' FOR TRACTION / Dan Martell

Opět další ze série anglických přednášek, která měla skvělé myšlenky. Poskytl zajímavou případovku o tom, že zkušenosti z tvorby webových aplikací lze uplatnit i v offline podnikání. Můžete se inspirovat na stránkách developerské firmy http://www.themartellexperience.com/ kterou vlastní jeho brácha. Hodnotím 100%.

FINÁLE STARTUP SHOW 2011 / Ondřej Raška, David Špinar, Tomáš Čupr, John Vanhara

Nechci psát, že vítěz byl předem jasný, ale již dle zákulisních informací bylo jasné, že je to jediný projekt, který je investovatelný (bookfan.eu ale zaručeně pobavil a open brands jsem pořádně nepochopil ale web vypadal hezky).

Vítěz Startup Show Tripomatic.com je teprve v rané fázi, ale manželé Novosádovi to mají v hlavě srovnáno a to je hrozně důležité pro budoucí úspěch. Fandím jim i proto, že je osobně znám a líbí se mi jak se vzájemně doplňují (což bylo vidět i v závěrečné prezentaci). Jsem zvědavý, jestli jim má Miton co nabídnout a jak to nakonec dopadne se spoluprácí.

DISKUZE: KDY A ZA KOLIK PRODAT SVOJI FIRMU / Ondřej Raška, David Špinar, Tomáš Čupr, John Vanhara

Diskuze zajímavá, ale 99% lidí v sále bohužel není v situaci, že by je v blízké době čekalo podobné rozhodování. Každopádně prodávat velkou firmu není jednoduché a má to spoustu úskalí. Počínaje správnou valuací až po konkurenční doložku. Nejlepší je prodat firmu před vrcholem, zájemcům, kteří se sami ozvou a připravit se na to, že ten proces je dlouhý a je za tím spousta papírování. Hodnotím 80%.

PODNIKÁNÍ V USA / John Vanhara

Johna jsem před pár týdny osobně navštivil v centrále Shipito.com Na tuto přednášku jsem se těšil, protože John je člověk za kterým jsou vidět výsledky a nebojí se o ně podělit (kéž by takových bylo více). Hlavní myšlenka této poslední prezentace byla „Just do it“. A to byla i pěkná tečka za celým WebExpo 2011.

Pár slov závěrem

Celkově bylo letošní WebExpo nejlepší co jsem zažil. Vaškovi Stoupovi patří obrovský dík za skvěle zorganizovanou akci. Pokud vím, letos se neobjevil žádný vážný problém, a tak se poprvé dá mluvit o konferenci na světové úrovni. Tak zase za rok!



Komentáře

Zatím nikdo nepřidal komentář, můžete být první.



O autorovi

Pari

Vítejte na mém blogu, rád bych se v krátkosti představil. Je mi 26 let. Momentálně nejvíce času věnuji projektu Lepime.cz - obchod se samolepkami na zeď a tvorbě webů postavených na redakčním systému Drupal pod značkou MEPA.CZ.