Report: Paříž město snů a neomezených možností

Před pár měsíci jsem psal článek o tom, jak se mi podařilo výhodně koupit letenky do Paříže . Nyní nastal čas odletu a bohužel i čas návratu. Nezbývá tedy nic jiného než pobyt shrnout a plánovat další dobrodružství.

Paříž jistě nemusím nikomu představovat, zvlášť, když se jedná o největší aglomeraci v Evropě s celkovým počtem více než 12 milionů obyvatel. Je to město kde najdete téměř vše. Od nejluxusnějších obchodů až po bizardní obchody se vším možným. Ale zpátky na začátek.

Student agency

Do Ruzyně to mám poměrně daleko, a tak jsem vyrazil autobusem Student Agency již v 8:00 ráno. Naneštěští klasický žlutý autobus měl poruchu, a tak jsme jeli náhradním. Sedačky nebyly tak pohodlné, ale hlavně se nepodávaly žádné teplé nápoje, což moc nepotěšilo, když jsem v teplotách lehce pod nulou čekal na autobus půl hodiny (samotný autobus jel na čas, ale já byl v Brně pro jistotu dříve). Na Florenci nám stewardka oznámila, že nám bude vráceno 10,– Kč z ceny jízdenky za snížený komfort. Což se v zápětí ukázalo jako pěkné gesto, když ani po 10 minutách neměli v systému potřebné informace pro vydání peněz a já už nasedal do autobusu směr Ruzyně. Překvapilo mě ale, že tento spoj byl téměř prázdný.

Letiště Praha Ruzyně

Z Ruzyně jsem odlétal poprvé, takže jsem byl nejdříve trochu zmaten, než jsem se zorientoval v odletové hale. Odlétali jsme z Terminálu 1. Odbavení jsem absolvoval až na letišti, protože jsem si původně nerezervoval kufr a při balení zjistil, že bude potřeba, díky přísným bezpečnostním opatřením. Musel jsem tedy za kufr zaplatit poměrně vysokou částku 512,– Kč tam i zpět (při rezervaci přes internet je to tuším pouze 1/3 ceny kterou jsem platil já). Po odbavení jsem zjistil, že mám v batohu skládací nůž Victorinox, který by přes kontrolu určitě neprošel 🙂 Na poslední chvíli jsem tedy běžel na pobočku České pošty a nůž poslal domů, abych o něj nepřišel.

Let Praha Ruzyně – Paris Orly

Letadlo odlétato ještě o pár minut dříve, než byl plánovaný odlet. Sedačky v letadle (Boeing 737–700) byly vcelku pohodlné, ale jelikož jsme letěli něco málo přes hodinu, bylo to úplně jedno. Vytíženost letadla bych odhadoval tak na 80%. Do Paříže jsme doletěli skoro o půl hodiny dříve, než bylo uvedeno. Po výstupu z letadla jsme absolvovali snad kilometrový pochod pro kufry, místy zpříjemněný horizontálními eskalátory. Mezi tím na nás naše kufry již čekaly, což bylo příjemné.

Jízda do centra – OrlyBus

Jak jsem si předem nastudoval, je několik možností, jak se dostat z letiště Paris Orly na stanici metra nebo RER:

• obyčejný linkový autobus v ceně do 2€ jehož největší nevýhodou je vůbec najít stanoviště odkud odjíždí a pak velké množství zastávek (cesta trvá dlouho),
  • tzn. OrlyVal což je pěkný vláček, ale je dost drahý 7,40€,
  • poslední možností je OrlyBus, je to okružní linka, která vás doveze na stanici Denfert-Rochereau, odkud se již pohodlně dostanete kamkoliv metrem nebo RER. Cena je 6,10€ a pokud jste poprvé v Paříži, je to asi nejrozumnější varianta.

Cestování metrem a RER

Pro začátek je dobré vzít si mapu metra a RER, která je na větších stanicích zdarma, ta se bude hodit po celou dobu pobytu. Nejjednodušší možnost, jak následně po Paříži cestovat, je zakoupit si Paris Visite, což je lístek, se kterým cestujete kamkoliv po Pařízi a nestaráte se o nic (samožejmě podle počtu zakoupených zón). Nejznámější památky (až na Versailles ) se nachazejí v zóně 1 a 2. Proto se mi zdálo Paris Visite drahé a raději si kupoval samostatné lístky. První den jsem si koupil 10 obyčejných lístků na zónu 1 a 2 za cenu 11,40€ (jeden lístek stojí 1,4€). Další dva dny jsem si koupil každý den ráno Mobilis (cestovaní v zónách 1 a 2, rozdíl oproti Paris Visite je, že Mobilis nelze koupit na více dní a neposkytují na něj slevy) za 5,80€. S tím jsem si vystačil na všechny památky až na Versailles, ale o tom později. Doprava metrem a RER je opravdu dobře zvládnutá a je to nejrychlejší způsob dopravy, nikdy jsem nečekal na spoj více než 5 minut. Občas si užijete i trochu srandy, když do vagónu nastoupí potulný umělec a hraje vám na nějaký hudební nástroj. Občas potkáte i obyčejného somráka, co sedí někde v rohu s kelímkem, ale v zásadě neobtěžuje.

Ubytování v hotelu kousek od Champs-Elysées

Jak už jsem psal dříve, podařilo se mi výhodně rezervovat hotel v těsné blízkosti Champs-Elysées . Jednalo se o čtyřhvězdičkový hotel, který byl zařízen ve stylu Art-deco. Předtím jsem se obával, jestli rezervace bude platná (zbytečně), přístupu personálu (zbytečně, nikdo nevěděl, že nejsem jejich movitá klientela) a nakonec i ceny, kterou zaplatím (ale také zbytečně). Všechno bylo úplně profesionální a špičkové.

Můj byt měl velikost 40m2 a skládal se ze tří místností obývací pokoj, ložnice a koupelna. Z obývacího pokoje byl výhled na Eiffelovku a Champs-Elysées. Postel byla opravdu velká a pohodlná. Celkově bylo prostředí moc pěkné. Původně jsem si z fotek na stránkách hotelu říkal, že tenhle styl není moje parketa, ale názor jsem rychle změnil. Věci byly citlivě sladěné a dokázal bych si i představit mít takhle zařízený doma obyvák.

V tak luxusním hotelu jsem byl poprvé, proto mě některé věci dalo by se říct zaskočily:

• televize byla v češtině a na obrazovce bylo napsáno „Vítejte pane Parimucho“,
  • každý večer chodily pokojské rozestýlat postel a zatáhnout závěsy,
  • v koupělně bylo obrovské zrcadlo cca 2×1,5m za vanou, několikrát denně ho chodily pokojské leštit
  • snídaně až na pokoj v ceně pobytu, hodnota snídaně byla 28€
  • kompletní kosmetika Molton Brown – šampon, sprchový gel, mýdlo, pilník, koupací čepice,…
  • dopisní sada na stole

Až na místě jsem zjistil, že přístup na internet je placený, k dispozici ale bylo na pokoji HTPC, internetová přípojka a wifi nicméně za cenu 10€ na 24 hodin. Jen tak na okraj, je obecně velmi těžké najít otevřenou wifi zdarma, já sám jsem žádnou nenašel. Příště bude lepší zjistit si místa předem.

Nyní už přehled památek, které jsem navštívil. Měl jsem málo času, pouze 2 celé dny, a tak jsem si nemohl dovolit chodit na prohlídky, apod. Nicméně na to by mi asi nestačil ani celý týden.

Versailles

Jako první jsem si zvolil zámek Versailles , který se nachází nejdále od centra a je potřeba zvláštní lístek (nachází se v zóně 5). Já jsem si koupil obyčejný lístek do Versailles za 2,90€ jednosměrný a s tím jsem přijel až do stanice Château de Versailles. Dávejte si pozor, vlaky jsou špatně značeny a nejlepší orientace je podle televizí na nástupišti (bohužel i místní se v tom systému moc nevyznají, jak jsem se přesvědčil, když jsem se zeptal jedné starší paní. Já včas vystoupil, ale ona jela dále špatným směrem). Když vystoupíte na nádraží, zámek není nikde vidět, ale hlouček turistů vás tam vždycky dovede (přejdete silnici, dáte se doprava a pak uvidíte po levé straně park, přes který už projdete k zámku).

Samotný zámek je obrovský s ještě většími zahradami (ty už byly ale nachystány na zimu, sochy většinou zakryté a listnaté stromy opadané). Určitě by bylo lepší zahrady navštívit v sezóně, kdy musejí být nádherné.

Eiffelova věž

Eiffelova věž je symbol Paříže a potažmo celé Francie. Doporučuji vystoupit ve stanici metra École militaire a přes Martovo pole se pomalu přibližovat k věži.

Eiffelova věž odstartovala revoluci ve stavebnictví. Je to nepopsatelný zážitek pomalu se k ní přibližovat až najednou stojíte u ní a vidíte tu nepředstavitelnou výšku která činí 324 metrů. Určitě doporučuji vyjít si do prvního patra pěšky 345 schodů a podívat se na Paříž z výšky 57 metrů. Kolem celé terasy je spousta zajímavých informací o samotné věži, ale i památkách na které z věže vidíte. A pokud už jste v prvním patře, byla by škoda nepodívat se i do druhého od kterého vás dělí 276 schodů. Ocitnete se ve výšce 115 metrů, takže domy okolo už jsou docela maličké. Jedna zajímavost: Pokud se podívate přes Martovo pole směrem na Vojenskou akademii, tak po pravé straně uvidíte na střeše vlát českou vlajku (nepodařilo se mi zjistit, co je to za budovu, máte nějaký tip? – UPDATE: Je to české velvyslanectví viz komentáře). Celý výšlap mě vyšel na 3,10€.

Do nejvyššího patra (276 metrů) se dostanete pouze výtahem, bohužel ve druhém patře nebyla pokladna v provozu, a tak jsem se tam nepodíval. Jinak výtahem ze země až do 3. patra to stojí 12€.

Jelikož ještě do konce roku 2008 Francie předsedá Evropské unii, je na věži umístěno 12 hvězd symbolizující vlajku Evropské unie . Dále po setmění každých prvních 5 minut v hodině začne světelná show, kdy na věži bliká asi 20 tisíc žárovek.

Budova UNESCO

Hlavní budova sekretariátu UNESCO se nachází přímo za Vojenskou akademií. Není to podle mého názoru moc pěkná budova, ale kvůli jejímu tvaru do písmene Y se na ni chodí dívat turisté.

La Défense

La Défense je nejmodernější pařížská čtvrť. Jsou zde budovy, které do historického centra nepatří, ale mají také své kouzlo. Hlavně dominanta Grande Arche , která tvoří přímku spolu s Arc de Triomphe procházející přes Champs-Elysées a končící až o několik kilometrů dále muzeem Louvre. Grande Arche je defakto velký bráška Arc de Triomphe, který se do něj celý vleze. Jen pro představu, je vysoký 110 metrů a nahoru se dostanete rychlovýtahem, který je prosklený a jezdí přímo středem za 10€. Za zmínku ještě stojí budova C.N.I.T. jejíž klenba má 230 metrů.

Arc de Triomphe – Vítězný oblouk

Vítězný oblouk je krásná historická stavba postavená na počest vítězství císaře Napoleona Bonaparte v roce 1806 v bitvě u Slavkova u Brna (od místa bitvy bydlím asi 15km). Oblouk stojí na náměstí Charlese de Gaulla a je umístěn ve středu největší kruhové křižovatky v Paříži, kde se zbýhá 12 ulic. Nechtěl bych jezdit v takovém provozu, ale na druhou stranu jsem nepotkal žádnou nehodu za celý svůj pobyt (dost aut má pomačkané plechy, ale to k městu patří). Každý večer v 18:30 je pod obloukem zapalován oheň na počest neznámého vojína, který tu má hrob již od roku 1920.

Avenue des Champs-Elysées – Elysejská pole

Nejslavnější ulice v Paříži, kterou nelze minout, vše důležité se točí právě kolem této ulice. Samotná ulice není příliš dlouhá cca 2km, rozprostírá se mezi Vítězným obloukem a Náměstím svornosti (Place de la Concorde). Co zaujme ale na první pohled je její šířka, kterou odhaduji na 70–80 metrů. Na této ulici má každá významná značka svůj obchod, tomu odpovídá i tučné nájemné. Utkvěli mě v paměti jména jako Louis Vuitton, Chanel, Christian Dior, Virgin Megastore, ale také McDonald's (jediná možnost jak se levně najíst).

Poznámka: Málokdo ví, ale v Paříži existuje síť obchodů nazvaná MONOPRIX, kde se prodávají kromě jiného i potraviny. Většina lidí to ale neví, protože ve výloze mají oblečení a až uvnitř obchodu jsou schody do přízemí, kde se nachází klasické potraviny (ceny jsou rozumné). Tato prodejna je i na Champs-Elysées. Je umístěna zhruba uprostřed ulice na pravé straně směrem k Vítěznému oblouku.

Place de la Concorde – Náměstí svornosti

Náměstím svornosti je největší náměstí v Paříži. Náměstí má za sebou dlouhou minulost, v současné době je uprostřed obelisk z egyptského Luxoru. Dále je zde ruský kolotoč (menší bráška London eye), který při pohledu z dálky obelisk zastíní. Celkově se mi tato atrakce na tomto místě nelíbí, ale vypadá to, že tam není natrvalo. Na náměstí se také nachází nejluxusnější pařížský hotel – Hôtel de Crillon .

Jardin des Tuileries – Tuilerijské zahrady

Pořád pokračujeme po přímce od Grande Arche, tentokrát už předposlední zastávka v Tuilerijských zahradách. Na tomto místě stával kdysi dávno Tuilerijský palác, který vyhořel a byl posléze zbourán. Z dnešního pohledu to bylo dobře, protože díky tomu je v centru města dostatek zeleně.

Museum Louvre

Muzem Louvre zná snad každý se slavným obrazem Mona Lisa od Leonardo da Vinci. Uprostřed s kontroverzní prosklenou pyramidou. Bohužel podívat se dovnitř je časově velmi náročné, takže by to vydalo na samostatný pobyt v Paříži.

Les Invalides – Invalidovna

V Invalidovně se nachází hrobka Napoleona Bonaparte. Dříve sloužila jako ubytovna pro staré či nemocné vojáky. Nejpohodlněji se k ní dostanete od stanice metra École militaire.

Notre Dame – Chrám Matky Boží

Snad nejznámější chrám) na světě, stojí na ostrově Île de la Cité.

Montmarte

Montmarte je nejvyšší kopec v Paříži na jehož vrcholu se nachází bazilika Sacré Cœur. Je odtud překrásný výhled i v noci. Je potřeba dávat bacha na obyvatele tmavé pleti, kteří zde prodávají bavlnkové náramky na ruku za 5€ a jsou dost neodbytní.

Za Sacré Cœur je ulička se suvenýry, kde se dají nakoupit vcelku levně. Tato ulička vyúsťuje na náměstí Place du Tertre, které je zaplaveno malíři portrétů.

Z vršku Montmarte se dá pěšky dojít až k nejznámějšímu kabaretu Moulin Rouge . Metrem je to stanice Pigalle. Pokud pojedete metrem, tak si nezapomeňte projít ulici, na které se nachází Moulin Rouge, je tam největší koncentrace sex shopů na světě 🙂

Galerie La Fayette

Obrovský obchodní dům napěchovaný tím nejluxusnějším zbožím. Každá světoznámá značka zde má svou prodejnu. V obchodě se pohybuje velké množství turistů, takže není problém jít se jen podívat. Obchodní galerie jsou umístěny po stranách obrovské barevné kopule. Dopuručuji zajet se podívat až do nejvyššího patra, kde je vyhlídková terasa. Pokud cestujete metrem vystupte ve stanici Chausee d'Antin La Fayette.

Panthéon

Původně to byl kostel, který nechal postavit Ludvík XV., ale nyní je to pohřebiště francouzských hrdinů. Pokud chcete navštívit Panthéon, je nejlepší vystoupit ve stanici metra Luxembourg.

Sorbonna

Když vyslovíte pojem Sorbona , každému se představí nejstarší univerzita na světě, ale také jedna z nejpřestižnějších. Najdete ji kousek on Panthéonu.

Centre Pompidou

Centrum moderního umění . Budova je zajímavá tím, že komunikace a rozvody jsou vedeny vně budovy různobarevně odlišeným potrubím a spolu s konstrukcí, která připomíná zapomenuté lešení vytváří velmi netradiční vzhled této budovy. Z metra vystoupíte na některé z těchto stanic Rambuteau, Hôtel de Ville nebo Châtelet.

Elysejský palác

Poslední den večer jsme se také zašli podívat na Elysejský palác , sídlo francouzského prezidenta. Před hlavní branou zrovna stál hlouček turistů, a tak jsme tušili, že se bude něco dít. Za chvíli přijely dvě luxusní limuzíny, zajely dovnitř, zastavily u vchodu, kde vystoupily nějaké osoby a začaly mávat. Možná jsme tedy viděli francouzského prezidenta – Nicolase Sarkozyho. Kdo ví, na tu vzdálenost to poznat nebylo 🙂

Shrnutí

Tak na závěr jsem si nechal to nejzajímavější, kolik mě to všechno stálo. Jak určitě víte, Paříž patří k nejdražším městům co se týče ubytování a služeb. Ušetřit se tedy dá jedině tak, že vás pojede více, v mém případě 3 a pak se na osobu cena pohybuje kolem 5 000 CZK, ale spíše počítejte o tisíc až dva více.

Pokud chcete domů dovést nějaké suvenýry, asi nejlépe uděláte když koupíte láhev dobrého vína nebo od černých obchodníků malé Eiffelovky doslova za pár šupek (musíte smlouvat a pak se dá cena srazit klidně na čtvrtinu i méně, já jsem koupil Eiffelovku vysokou 22cm za 4,50€ a přitom jsme začínali na 20€), nebojte se tedy smlouvat, je to baví!

Pokud vás něco zajímá, ptejte se v komentářích, pokud to budu vědět, rád odpovím. Paříž mě uchvátila a nevylučuji, že se tam v brzké době vrátím.